Tüketici Hakları
Azami Tamir Süresi
Azami Tamir Süresi Nedir ?
Azami tamir süresi tamir için yetkili servisin kullanabileceği en fazla süreyi ifede etmektedir. Malın arızalanması durumunda ürünün tamirde geçirdiği maksimum süredir.
Azami Tamir Süresi Ne Kadardır ?
Garanti Belgesi Uygulama Esaslarına Dair Yönetmeliğe Göre;
Yönetmelikle daha önce 30 iş günü olarak belirlenmiş olan azami tamir süresi, tek tek mal bazında düzenlenmiş ve otomobil ve motorsikler hariç tüm mallarda 20 iş günü olarak belirlenmiştir. Ayrıca "Bu süre mala ilişkin arızanın servis istasyonuna, servis istasyonunun olmaması durumunda, malın satıcısı, bayii, acentesi, temsilciliği, ithalatçısı veya imalatçısı-üreticisinden birine bildirim tarihinden itibaren başlar. Tüketicinin arıza bildirimini; telefon, faks, e-posta, iadeli taahhütlü mektup veya benzeri bir yolla yapması mümkündür. Ancak, uyuşmazlık halinde ispat yükümlülüğü tüketiciye aittir." hükmü getirilmiştir.
Daha önce "Malın arızasının 15 iş günü içerisinde giderilememesi halinde, imalatçı–üretici veya ithalatçı; malın tamiri tamamlanıncaya kadar, benzer özelliklere sahip başka bir malı tüketicinin kullanımına tahsis etmek zorundadır" şeklinde belirlenen düzenleme ise "Malın arızasının 10 iş günü içerisinde giderilememesi halinde, imalatçı-üretici veya ithalatçı; malın tamiri tamamlanıncaya kadar, benzer özelliklere sahip başka bir malı tüketicinin kullanımına tahsis etmek zorundadır" olarak değiştirilmiştir.
Malın tamir süresi, ekli listede ilan edilen azami tamir süresini geçemez. Bu süre mala ilişkin arızanın servis istasyonuna, servis istasyonunun olmaması durumunda, malın satıcısı, bayii, acentesi, temsilciliği, ithalatçısı veya imalatçısı-üreticisinden birine bildirim tarihinden itibaren başlar. Tüketicinin arıza bildirimini; telefon, faks, e-posta, iadeli taahhütlü mektup veya benzeri bir yolla yapması mümkündür. Ancak, uyuşmazlık halinde ispat yükümlülüğü tüketiciye aittir.
Malın arızasının 10 iş günü içerisinde giderilememesi halinde, imalatçı-üretici veya ithalatçı; malın tamiri tamamlanıncaya kadar, benzer özelliklere sahip başka bir malı tüketicinin kullanımına tahsis etmek zorundadır."
Hakem Heyeti
Tüketici Sorunları Hakem Heyeti hangi Tür Uyuşmazlıklara Bakar ?
Hakem heyetleri tüketici ile ilgili ve satın alınan mal veya hizmetin ayıplı olmasından kaynaklanan uyuşmazlıklara bakmakla görevli ve yetkilidir.
Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri Nerededir?
Hakem heyetleri illerde Sanayi ve Ticaret Müdürlüğü, ilçelerde ise Kaymakamlık binalarındadır.
Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’nde Başvuru Sınırı Var mıdır ?
Şikayet konusu olan mal ya da hizmetin değeri 1 Ocak 2009’dan itibaren 936,97 TL’nin altında ise sorunun çözümü için Tüketici Sorunları Hakem Heyetine başvurulması zorunludur. Parasal sınır her yıl DİE’nin TEFE’de meydana gelen yıllık artış oranında artırılır ve Resmi Gazete’de ilan edilir.
Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’ne Başvuru Nasıl Yapılır?
Şikayet konusu anlatan dilekçe ve ekinde de garanti belgesi ,fatura, fiş, servis fişi gibi belgeler de dilekçe ekine eklenerek hakem heyetine bizzat başvuru yapılmalıdır. Dilekçede satın alınan mal veya hizmetin özelliklerini, mal veya hizmet için ne kadar para ödendiğini, servise verilmiş ise serviste geçen süreyi ve ne yapıldığını, satıcıya veya sağlayıcıya sorunun iletilip iletilmediğinin ve en önemlisi de seçimlik haklarından hangisinin kullanılacağı ayrıntılı olarak yazılmalıdır.
Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’ne Başvuru İçin Para Ödenir mi?
Hakem heyetlerine başvuru ücretsizdir. Ancak hakem heyetleri ödenek imkansızlığı nedeni ile kararın taraflara tebliği için başvuru sahibinden posta ücreti alabilmektedir.
Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’ne Başvuru Posta Yoluyla Yapılabilir mi?
Hakem heyetlerine posta yoluyla başvuru kabul edilmemektedir. Bizzat başvuruda bulunulması gerekir.
Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’ne Yazılan Dilekçede Talep Edilecek Seçimlik Haklar Nelerdir? Seçimlik haklar 4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’da sayılan seçimlik haklardır. Bunlar ; malın iadesi, malın yenisi ile değiştirilmesi, malın ücretsiz tamiri, malın özürü kadar değerinden indirilmesidir.
Bahsedilen Seçimlik Haklardan Kaç Tanesi Dilekçede Talep edilebilir ?
Hakem heyetine yazılan şikayet dilekçesinde sadece bir tane seçimlik hak tüketici tarafından talep edilebilir. Talep edilen haklardan bir kaçı istenemez .Bu nedenle tüketici şikayet dilekçesinde sadece bir seçimlik hakkını kullanabilecektir.
Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Kararları Bağlayıcı Mıdır ?
Uyuşmazlık konusu 936,97 TL’nin altında ise hakem heyetlerinin aldığı karar bağlayıcıdır. Yani satıcı hakem heyetinin bu kararına uymak zorundadır.
Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Kararları İcraya Konabilir mi?
Hakem heyetinin 936.97 TL’nin altında vermiş olduğu kararlara satıcı veya sağlayıcının uymaması durumunda İcra Müdürlüğüne müracaat edilerek karar icraya konabilir.
Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Ne kadar Sürede Karara Bağlanır?
Hakem Heyetlerine yapılan başvurular, başvuru tarih ve sırasına göre en geç 3 ay içinde karara bağlanır.
Kararlar, alındığı tarihten itibaren 5 gün içinde taraflara yazılı olarak bildirilir.
Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Kararlarına Karşı İtiraz Edilebilir Mi?
Hakem heyeti kararına karşı hem tüketici hem de satıcı kararın tebliğinden itibaren 15 gün içinde Tüketici Mahkemesine itiraz edebilir. İtirazı görüşen Tüketici Mahkemesinin kararı kesindir.
Garanti
Bir Malın Garanti Belgesinin Olması Ne Demektir ?
Tüketiciler satın alınan mallarda ileride oluşabilecek arızalara karşı garanti belgesi ile koruma altına alınmıştır. Garanti belgesi garanti kapsamında olan arızaların onarımı için tüketiciden hiçbir şekilde ücret talep edilmeksizin o malın tamirini sağlar.
Garanti Belgesinin Olması Ücretsiz Tamir Hakkı Sağlar mı?
Satıcı, malın; garanti süresi içinde, gerek malzeme ve işçilik gerekse montaj hatalarından dolayı arızalanması halinde işçilik masrafı, değiştirilen parça bedeli ya da başka herhangi bir ad altında hiçbir ücret talep etmeksizin tamirini yapmak veya yaptırmakla yükümlüdür.Dolayısıyla garanti belgesi ücretsiz tamir hakkı sağlar.
Garanti Süresi Ne Kadardır ?
Garanti süresi en az 2 yıldır. İki yıldan az garanti süresi verilmesi yasaktır.
Bir Malın Garantisi Ne Zaman Başlar ?
Malın garantisi malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren başlar.
Garantili Bir Malın Değiştirilme Ya da Bedelinin İadesi Koşulları Nelerdir ?
Garantili ürünler garanti süresinde bir yıl içinde aynı arızayı 3 kez, farklı arızaları 5 kez ve tüm garanti süresi içinde 6 kez arıza yaparsa tüketicinin 4 seçimlik hakkı vardır. Bunlar:
1) Malın yenisi ile değiştirilmesini,
2) Ödemiş oldukları bedelin iadesini,
3) Ayıp oranında bedel indirimi,
4) ücretsiz onarımını, isteyebilirler.
Kaynak :
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder