TÜRK OTOMOBİLLERİ 28
ÇELEBİ
Bir gün öyle bir şey icat etti ki, Corvette'i bile solladı. Sadece 750 kilo olan şasi ağırlığıyla dikkat çeken Çelebi 1020 kilo yolcu taşıma kapasitesine sahip.
NTV'de katıldığı "Bir Fikrin Var mı?" yarışmasında birinci olan Elazığlı mucit, peşine düşen ABD'li firmanın patent için yaptığı 8 milyon dolarlık teklifini "Olmaz, Türkiye imzasıyla dünyaya açılacak" diyerek elinin tersiyle geri çevirdi.
Elazığ'da yaşayan mucit Hikmet Koşar, "Çelebi" adını verdiği araçla sadece Türkiye'nin değil dünyanın da dikkatini çekmeyi başardı. 29 Mayıs'ta NTV'nin düzenlediği "Bir Fikrin mi Var" adlı yarışma programında, "yılın fikri ve girişimcisi" seçilerek 570 bin TL'lik para ödülünün sahibi olan Koşar, şimdi Çelebi adını verdiği aracının seri üretimi için alt yapı çalışmalarını hızlandırmak istiyor. Benzinli araca göre 10, elektrikli araçlara göre 6 kat tasarruf sağlayan ve 0'dan 95 kilometre hıza sadece 3 saniyede ulaşarak, hız canavarı Corvette'i bile sollayan Çelebi için kendisine ABD'den bir heyetin geldiğini söyleyen Koşar, "ABD'li firma, yine Amerika'da 160 milyon dolarlık pazar için 8 milyon TL'lik pay teklif etti. Ancak şirket yetkilileri patent üzerindeki hakları da alacağını söyleyince kabul etmedim. Ben projenin Türkiye imzasını kimseye satmam" dedi.
ABD İMZASIYLA ÇIKACAKTI
Koşar, projenin birçok teklif aldığını belirterek, "ABD'de elektrikli araç üreten firma bana teklif verdi. ABD'de lisans hakkı ve patent hakkını istedi. Elazığ'a gelip aracı yerinde incelediler. Görüşmeler olumlu gitti. Anlaşır gibi olduk. Ancak patent haklarının da devriyle ilgili talepleri olunca teklifi kabul etmedim. Baştan beri ciddi firmalardan teklif aldık. Projenin tanıtılmaya başladığı 15 Şubat 2009'dan beri de alıyoruz. Ancak ben projemin Türkiye imzasından asla vazgeçmeyeceğim" diye konuştu.
DÜŞÜK GÜÇLE YÜKSEK PERFORMANS
Elektrikli araçlar lityum akülerle maksimum 230 kilometre giderken, Çelebi aynı AKÜ ile 1500 kilometre yol alabiliyor. Projeyle elektrikli araç yapmadaki en büyük sıkıntı olan batarya büyüklüğü ve dayanma süresi sorun olmaktan çıkıyor. Çelebi'nin bataryası normal elektrikli araçların kullandığı bataryalardan çok daha küçük ve çok daha kısa sürede dolduruluyor. Sistemin sırrını anlatan Koşar, çok az az güçle yüksek verimlilik sağlayan sistemin başarısında, farklı kütle merkezinin kullanılması olduğunu söylüyor. Normal elektrikli araçların 300 beygir güç kullandığını, Çelebi'nin sadece 30 beygir güçle gerçekleştirdiğini açıklayan Koşar, "Tekerlekleri normal araçlarda olduğu gibi değil. Normalde tekerleklerin ortasından aks geçer, bunda ise sistemin ağırlığı teker milinin altında yer alıyor. Böylece daha az güçle yüksek performans sağlar ve devrilme riski de düşüyor" dedi.
Corvette'i solladı
Sadece 750 kilo olan şasi ağırlığıyla dikkat çeken Çelebi 1020 kilo yolcu taşıma kapasitesine sahip. Toplam 800 motor gücüyle çalışan araç, 2 adet 12 voltluk 100 amper normal otomobil aküsü kullanıyor. Ortalama 60, maksimum 95 kilometre hız yapabilen araç, dolu aküyle durmadan 120 kilometre menzile ulaşabiliyor. 0'dan 95 kilometreye sadece 3 saniyede çıkabilen Çelebi, bu yönüyle hız canavarı Corvette'i geçmeyi başarıyor.
TÜRKAY da gurur kaynağı
Koşar'ın geliştirdiği ve aynı mantıkla çalışan elektrikli engelli araba TÜRKAY da özellikleriyle şaşırtıyor. Elektrikle çalışan mevcut engelli arabalardan 3 kat daha az bir güçle, 2 kat daha fazla ağırlığı, 5 kat daha fazla sürede, 2 kat daha fazla eğimde daha seri hareket ettirme kabiliyetine sahip TÜRKAY'ın aküsü tamamen bittiğinde de manuel hareket edebiliyor.
Orhan Turan'ın haberi
'Bir fikrin mi var? Yarışması
Bir fikrim var: Çelebi
Binlercesi arasından finale kalan 10 proje yarıştı ve kazanan ‘Çelebi’ oldu.
Kazanan 'Çelebi' oldu
'Bir fikrin mi var?'da iddia etmişti ve denedi...
Binlercesi arasından seçilen 80 proje 13 hafta boyunca NTV’de yarıştı, 21 projenin yarıştığı yarı finalden 10 tanesi finale yükseldi ve kazanan dün gece belli oldu.
'Bir fikrim var' diyen Hikmet Koşar, küçük güçlerle büyük yükleri taşımayı ve aynı zamanda enerji tasarrufu sağlamayı hedeflediği ‘Çelebi’ projesiyle büyük ödülün sahibi oldu.
'Fikri bulan şirketi kuracak' sloganıyla yola çıkılan yarışmada kazanan, jüri üyelerinin puanları (yüzde 60’ı) ve seyircilerin gönderdiği kısa mesajlarla (yüzde 40’ı) belli oldu.
13 hafta boyunca programda jüri üyeliği yapan Pegasus Havayolları Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sabancı, Koton Mağazacılık Eşbaşkanı Gülden Yılmaz ve Uludağ İçecek Grubu’ndan Ömer Kızıl’a, Burcu Esmersoy ve Celal Pir’in sunduğu final programında Zorlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Nazif Zorlu, Özyeğin Üniversitesi Mütevelli Heyeti Başkanı Hüsnü Özyeğin ve Vadafone Türkiye CEO’su Serpil Timuray eklendi.
Jüri üyelerinin puanlarıyla;
Hikmet Koşar / Çelebi – 54 puan
Şahin Bekişoğlu / Sugücü pompası - 54
Kemal Kart / Sera gazı filtreleme - 49
Gökhan Yücel / Dokunarak matematik - 48
Birol Karaca / Rekat sayar seccade - 47
Reşan Arlıer / Engellilere hayat - 46
Metin Pehlivanoğlu / Last drop - 46
Gürkan Akarsu / Isıtmalı koltuk - 41
Fahri Benzetiroğlu / Devre kesici priz - 35
Abdullah İnceoğlu / Döner kasa - 30, şeklinde oluşan sıralamaya kısa mesajlar eklendi.
Jürinin sıralaması değişmeyince, birinciliği Hükmet Koşar – Çelebi, İkinciliği Şahin Belişoğlu - sugücü pompası ve üçüncülüğü Kemal Kart - sera gazı parçalama projesinin elde ettiği yarışmada ödüller şöyle:
ÜÇÜNCÜYE
50 bin lira şirket kurulum desteği
İngiltere’de 25 bin liralık eğitim ve konaklama desteği
5 bin lira limitli kredi kartı
İKİNCİYE
100 bin lira şirket kurulum desteği
50 bin liralık eğitim bursu
BİRİNCİYE
Toplam 570 bin lira değerinde destek ve Vodafone’dan her yöne 1 milyon liralık konuşma.
Video: ntvmsnbc 30 Mayıs. 2011
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder