TÜRK OTOMOBİLLERİ 12
İMZA 700, ilk kez 2000 yılındaki Cenevre Fuarı'nda dünyaya tanıtılmıştı.
İmza prototip olarak ingiliz lotus firmasında 2 adet üretilmiştir.Araçlar o yıllarda teknolojik olarak en iyilerden sayılabilirdi. Araçta 1,2 turbobenzinli motor vardı.Yüksek tork ve yüksek beygirli ama ekonomik bir araç olacaktı. Fadıl Bey'in talimatı ile o zamanların en ucuz arabası olan şahinden bile daha ucuza satılacaktı. Hatta rakamlar bile telafuz ediliyordu. Olurmuydu bilmem ama 10.000 dolar civarında satılması planlanıyordu.Kasasında bugünkü renolar gibi fiber kısımlar vardı.Estetik olarakta son derece güzeldi.
O yıllardan bu yana İmza otomobili üretilemediği gibi distribütörlüğü yapılan Proton otomobilleri'de olumsuz etkilenmişti.
Proton yıllar sonra başka bir firmayla Türkiye'ye dönerken İmza otomobili; kendisini 1999- 2000 yıllarında kamuoyunun önüne çıkaran Fadıl Akgündüz tarafından tekrar gündeme getiriliyor. Siirt'te 2015 yılında İmza 'nın yeni modellerinin üretime geçileceğini söyleyen Fadıl Akgündüz İmza 700'ün bazı markalarca kopyalanarak üretildiğini söylediği haberler gazetelerde yer aldı..
Aslında Çin'liler olsa kopyalama, başka markalar olsa esinlenme diye bir kavram oluşuyor.Bir çok markanın bir çok modeli birbirine benziyor.
Takip edilen tasarım çizgileri (moda), maliyet gibi sebepler bu konuda etkili.
Akgündüz, yerli otomobil için daha önce yürüttükleri İmza projesini tekrardan hayata geçireceklerini ifade ederek, "İmza projemizin devam etmesi için biraz daha finansman istiyor. Onun için başlaması için tabii ki alt yapı çalışmalarımız daha önceden yapılmıştı. .....inşaat devam ederken diğer teknik konuları da geçmişten kaldığı yerden tamamlayıp muhtemelen bu günden itibaren söylersek 3 buçuk 4 sene içerisinde İmza otomobilimiz Siirt'ten dünyaya ihraç edilecektir. Neden dünyaya diyorum bizim yaptığımız prototip otomobili Cenevre otomobil fuarında Dünyaya tanıttığımızda tam 300 üzerinden distribütör talebi gelmişti" şeklinde konuştu.
2002 yıllında kuruması için çalışmaları başlanan ve ardından Jetpa'ya açılan hukuki davalar sebebiyle yapımı durdurulan İmza markada kullanmayı planladıkları konseptin, farklı markalarca kopyalandığını iddia eden Akgündüz, "Bu gün dünyadaki bütün otomobil üreticileri bizim geliştirdiğimiz o konseptin kopyalarını Mercedes'ten başlamak üzere Mitsubishi kadar Hyundai'ye kadar yaptığını görüyoruz. Dolayısı ile çok güzel bir model yapmıştık. Şimdi o modelimizi yapmaya başlayacağız. İlk etapta Sedan modelimizde hazır, bunu henüz kamuoyuna açmadık böyle kopya edilmesin diye, Sedan 4x4 exuiler gibi çalışmalarımız da var" dedi. Çalışmaların hızlandırılması için eski fabrika için 6 ülkeden toplanan ekibin tekrardan toplandığını ifade eden Akgündüz, "Biz eski ekibi toparladık, hani 6 ülkeden bir ekip kurulmuştu, hatta geçtiğimizi hafta o toplantıları yaptık İstanbul'da onlar bir taraftan o teknik çalışmaları yapmaya başladılar. Tabi ki fabrikanın kurulması işi tahmin ediyorum önümüzdeki 2012 sonu ve 2013 başlarında olur. Eğer 2 senede yapım çalışmaları tamamlanırsa 2015'te Siirt'ten Türkiye'ye ve Dünya'ya il Türk otomobili İmza'yı sunmaya başlayacağız. O projenin birinci ayağı Siirt'te yapılıyor biliyorsunuz bölgede Batman, Diyarbakır, Mardin ve Şanlıurfa sirayet edecek diğer modellerimiz var. Toplam 24 bin kişi, bizim kuracağımız fabrikalarda çalışacak. Bunun ayrıca 1'e 10 yan sanayiye yansıması söz konusu. 240 bin kişide bize hizmet verecek.
2002 de kavuşacağı İmza fabrikası 2015'te 13 yıl gecikme ile geçecektir" Akgündüz, Türkiye'deki yerli otomobil için karşı gelenler olduğunu belirterek, "Sayın başbakanımız TÜSİAD'ın toplantısında yerli otomobil yapın babalar diye seslendi.
'Türkiye bunu yapmaz' diye. aslında Türkiye yapıyor. Bizzat kendi fabrikaları otomobil yapıyor. Fark şudur ki üzerine Fiyat yazmayacak Koç yazacak ya da İmza yazacak. Bunu nedense kabul etmiyorlar. Ama Türkiye bunu yapacak ve inşallah onlarda bunu sevinçle karşılayacaklar artık o günler geliyor bu ülke ve bu güzel yatırımlar bu umut ettiğimiz bölgemizdeki yaşadığımız ve hiç sevmediğimiz kötü haberlerinde sonunu getirecektir" dedi.
JetPa Türkiye’ye Malezya’lı otomotiv markası Proton’u ithal ederek işlerini büyüttü. Bugün hala Didim Akbük’te yer alan Caprice Hotel’i de bünyesine kattı. JetPa’nın ve sahibi Jet Fadıl lakaplı Fadıl Akgündüz’ün medyada popüler bir karakter haline gelmesi ise ilk kez Türkiye’de 100% yerli otomobil üretme projesi ve projenin lansmanı ile gerekleşti. İmza adı verilen otomobil projesinin fabrikası Proton firması ile ortaklaşa Siirt’te kurulacaktı. İlk olarak Proton modelleri üretilerek faaliyete geçecek olan fabrika 2-3 yıl içinde 100%yerli parçalardan oluşan İmza isimli otomobili üretip satışa sunacaktı.
Ancak büyük ihtimalle Devrim arabasının başına gelenler İmza arabasının da başına geldi. Türkiye’de böyle bir arabanın üretiliyor olması, yurdumda bazı kişilerin çıkarlarını çok olumsuz yönde etkileyebilirdi. Dönemin siyasi kargaşası ile Jetpa firması otomobil fabrikasının inşaatı yarıda kalarak iflas etti. Projede tamamlanamadı.
İmza arabası Devrim’den daha şanslıydı. En azından 2 tane üretilmişti. Projelere sadık kalınarak Fadıl Akgündüz, Lotus araba fabrikasına 2 tane İmza araba ürettirip lanse etmişti. Bugün bu arabanın çok benzerini Mitsubishi markasının Colt model olarak yollarda görebilirsiniz.
Kaynak:
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder