2013 MTV ORANLARI BELLİ OLDU
Gelir İdaresi Başkanlığı, Motorlu Taşıtlar Vergisinde (MTV) mevcut sistemi gözden geçirmeye hazırlanıyor. Yeni dönemde, ülkemizde de emisyona dayalı bir vergileme gündeme gelebilecek.
Elektrikli araçlarla ilgili özel tüketim vergisi çalışmaları sırasında bu tür araçlarda motorlu taşıtlar vergisi uygulamasının nasıl olacağı da ele alındı.
Gelir İdaresi, Motorlu Taşıtlar Vergisinde önümüzdeki yıl kapsamlı bir çalışma yapılması yönünde bir tavır aldı.
Bu çalışmada, halen silindir hacmi ve yaşı esas alan Motorlu Taşıtlar Vergisi sisteminin, yeni bir değerlendirmeye tabi tutulacağı, bu kapsamda AB üyesi ülkeler başta olmak üzere çeşitli ülkelerin vergi uygulamalarının da tek tek taranacağı belirtildi.
Söz konusu çalışmada, 17 AB üyesi ülkede uygulanan emisyona dayalı vergileme de gündeme alınacak ve buna yönelik bir sistem de alternatifler arasında bulunacak.
Gelir İdaresinin çalışmalarının ardından mevcut sistemde değişikliğe gidilip, gidilmeyeceği netleşecek.
Bu arada Gelir İdaresi, yeni sistem arayışında en fazla oluşturulacak yeni sistemin İdare Mahkemesi tarafından geçmişte olduğu gibi iptal edilmesinden çekiniyor.
Motorlu Taşıtlar Vergisinde mevcut düzenleme öncesindeki Vergi Kararnamelerinin ardarda iptal edildiğine dikkati çeken yetkililer, “Motorlu Taşıtlar Vergisi, çok geniş bir kitleyi ilgilendiriyor. Yapılacak düzenlemeden memnun olmayan bir kesim mutlaka olacaktır. O nedenle Motorlu Taşıtlar Vergisiyle ilgili çalışmalarda her dönem zorluklarla karşılaşıldı” dediler.
DÜNYA, EMİSYONA DAYALI VERGİLEMEYE GEÇİYOR
Öte yandan, Gelir İdaresi Başkanlığı Gelirler Kontrolörlerinin “Vergi Sorunları Dergisi”nde yer alan bir araştırmaya göre, tüm dünyada artan araç kullanımı çevre kirliliğine ve sera gazlarının (metan, ozon, karbon monoksit ve karbon dioksit) emisyonuna neden oluyor.
Dünyada her yıl motorlu taşıtların 900 milyon ton karbon dioksit (CO2) yaydığı belirtiliyor. Daha önce yapılan ölçümlerdeki trendin sürmesi halinde OECD ülkeleri, 2050 yılına kadar global motorlu taşıtlar emisyonunun yüzde 60'sına sebep olacak.
CO2 emisyonundaki artış üzerine başta AB ülkeleri olmak üzere birçok OECD üyesi ülke, motorlu taşıtların vergilendirilmesinde geleneksel silindir hacmi, yaş, ağırlık gibi spesifik ölçüleri terk ederek, araçların yaydığı karbon dioksit miktarını esas almaya başladı. Bu uygulamanın yakın gelecekte AB'nin ortak politikası haline gelmesi bekleniyor.
AB, Kyoto Protokolünün öngördüğü şekilde binek otomobillerinin neden olduğu CO2 emisyonunun azaltılması için çevreci araçların satışını teşvik ediyor. Yapılan araştırmalara göre, karbon CO2 emisyonunun yaklaşık yüzde 28'i ulaştırmadan, ulaştırma kaynaklı emisyonun da yüzde 84'ü karayolu ulaştırmasından kaynaklanıyor. Bunun yarısından fazlası da binek otomobiller tarafından gerçekleştiriliyor.
AB Direktifleri doğrultusunda yeni araçların CO2 emisyonu, 2012 yılında ortalama kilometrede 160 gramdan 130 grama düşürülecek ve Kyoto Protokolünün öngördüğü kilometrede 120 gram hedefine yaklaşılacak.
AB'de, 2012'de yeni üretilen araçların yüzde 65'i, 2013 yılında yüzde 75'i, 2014 yılında yüzde 80'i ve 2015'den sonra tamamı Direktif ile düzenlenen ortalama sınır olan 130 grama uyumlu olacak.
AB'DE VERGİ UYGULAMALARI
Halen 27 AB üyesi ülkeden 17'si (Avusturya, Belçika, Güney Kıbrıs, Danimarka, Finlandiya, Fransa, Almanya, İrlanda, Letonya, Lüksemburg, Malta, Hollanda, Portekiz, Romanya, İspanya, İsveç ve İngiltere) binek otomobillerde kısmen ya da yakıt tüketimine göre vergi uyguluyor. Bunların 15'i ülke elektrikli araçlar için vergi teşvikleri sunuyor.
Bu 15 ülkede geçen yıl itibariyle motorlu taşıtlar vergisinin gayri safi yurt içi hasılaya oranı yüzde 3,4, buradan gelen vergi de 337 milyar avro oldu.
TÜRKİYE'DE DURUM
Türkiye'de motorlu taşıtların vergilemesinde, araçların “silindir hacmi” ve “yaş” esas alınıyor. Silindir hacmi arttıkça araçların vergi miktarı artıyor, yaş arttıkça da vergi miktarı azalıyor.
Motor gücü yüksek olan araçların daha fazla vergi ödemesi çevresel bir unsur olarak ön plana çıkarılmak istense de, sisteme, daha fazla çevre kirliliğine neden olan yaşlı araçların daha düşük miktarda vergilendirildiği eleştirileri yapılıyor.
Bu arada AB ile tam üyelik sürecinin, Türkiye'de de karbon emisyonuna dayalı bir vergileme sistemini zorunlu kılacağı belirtiliyor.
AVRUPA ÜLKELERİNDEN UYGULAMA ÖRNEKLERİ
Motorlu Taşıtlar Vergisinde çeşitli ülke uygulamaları da şu şekilde belirleniyor:
-İngiltere: Motorlu taşıtları 2001 yılından itibaren karbon dioksit emisyonuna göre vergilendiriyor. Emisyon temelli vergilemenin yürürlüğe girmesinden sonra yeni şirket araçlarının ortalama emisyonu 196 gramdan 2002'de 182 grama, 2007 yılında 165 grama, 2008-2009 döneminde 140 grama düştü. Yüksek mesafe indiriminin kaldırılmasıyla şirket araçlarının 1 yılda katettikleri mesafe 300 milyon mile geriledi. 2009 tarifesine göre hurdaya çıkan araçların ortalama CO2 emisyon miktarı, kilometrede 179 gram, bunların yerine alınan araçların 134 gram oldu.
-İrlanda: 1 Temmuz 2008'den itibaren tescil edilen bütün binek otomobillerde motorlu taşıtlar vergisi, CO2 emisyonuna göre tespit ediliyor. Eski sisteme tabi araçların motor gücüne göre vergilendirilmesine ise devam ediliyor. İrlanda'da düşük CO2 emisyonuna sahip araçlar ödüllendirilirken, yüksek CO2 emisyonuna sahip araçlar cezalandırılıyor. Ödenecek yıllık vergi, çevre dostu araçlarda 104 avrodan başlıyor, bu rakam yüksek emisyona sahip araçlarda 2.100 avroya kadar yükseliyor.
-Fransa: 2008 başında uygulamaya konulan ödül-cezalandırma sistemiyle CO2 emisyonu aşağı çekilmeye çalışılıyor. Sistemde düşük çevre kirliliğine neden olan yeni araç alımlarına fiyat indirimi sağlanırken, yüksek karbon emisyonuna sahip araçlar cezalandırılıyor. Bu yıl için kilometrede 124 gramdan fazla CO2 emisyonuna neden olan araçlar ödülden yararlanamıyor, emisyon miktarının 156 gramı aşması durumunda cezalar uygulamaya giriyor.
Sistem sayesinde 2007 sonunda 149 gram olan yeni araçların ortalama emisyon miktarı, geçen yılın ikinci yarısında 133 grama düştü.
-İsveç: İsveç'te binek otoların neden olduğu emisyon, diğer AB üyesi ülkelere göre oldukça yüksek. Bu ülkede 2006 yılında CO2 emisyonuna dayalı vergilemeye geçildi. 2003 yılında 198 gram düzeyinde bulunan CO2 emisyonu, 3 yıl sonra 191 grama geriledi. Ancak buna rağmen İsveç, AB üyeleri içinde hala araç filosu ağır ve yakıt tüketimi yüksek olan bir ülke durumunda. Yüksek emisyona rağmen ülkede büyük motorlu araçlar hala tercih ediliyor.
-Diğer ülkeler: AB'de 2006 yılında binek otolara CO2 ile ilintili vergi uygulayan ülke sayısı 9 iken, bu sayı 2007 yılında 11'e, 2008 yılında 14'e, daha sonra da 17'ye yükseldi. Günümüzde İngiltere, Fransa, İsveç ve İrlanda'nın dışında 13 ülke daha kısmen ya da tamamen CO2 emisyonuna ya da yakıt tüketimine göre motorlu taşıtlar vergisi uyguluyor. Listeye Almanya, Letonya ve İtalya da eklenirken, İtalya ve Lüksemburg haricindeki bütün Batı Avrupa ülkelerinde arz edilebilir elektrikli araçlara teşvik uygulaması sözkonusu.
-Almanya: Karbon temelli motorlu taşıtlar vergisi uygulamasına en son katılan ülkelerden birisi. 2009 yılının sonunda gerçekleştirdiği reform ile araçların silindir hacmine göre değil, yaydıkları CO2 ve diğer zararlı gazların miktarına göre vergilendirmeye başladı.
-Hollanda:Karbon temelli vergileme yapan bir diğer ülke. Daha temiz ve daha az karbon yayan araç teknolojini teşvik için plaka vergisini daha etkin yakıtlı araçlan için indirdi. Bu değişimin ardından etkin yakıtlı B kategori araçların piyasa payı yüzde 9,5'den yüzde 16,1'e yükseldi.
Motorlu Taşıtlar Vergisi Nedir, Ne Demek, MTV Vergisi Nedir
Karayolları Trafik Kanunu'na göre trafik şube veya bürolarına kayıt ve tescil edilmiş bulunan motorlu kara taşıtları; Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'ne kayıt ve tescil edilmiş olan uçak ve helikopterler, liman veya belediye siciline kayıt ve tescil edilmiş olan motorlu deniz taşıtlarının tabi olduğu vergi.
2013 Yılı Motorlu Taşıtlar Vergisi
1-3 yaş Otomobil, arazi araçları 1300 cm3 ve aşağısı 516 TL,1301-1600 cm3′e kadar 826 TL’,1-6 yaş Minibüs 620 TL, Panelvan 1900 cm3′e ve aşağısı 826 TL’, otobüs 36-45 kişiye kadar 1-6 yaş 2.084 TL,kamyon-kamyonet-çekici 7-15 yaş 1501-3500kg kadar 652 TL, 11 ve yukarı yaş üzeri Uçak ve Helikopter 1.151-1800 kg’a kadar 7.518,00TL. olacak.
2013 yılı motorlu taşıt (2013 araç vergi fiyatları ) vergisi en son ödeme tarihi, ödeme zamanı;
2013 yılı Ocak ayı motorlu taşıt vergisi 1.taksit son ödeme tarihi (2013 mtv 1. taksit en son ödeme tarihi) :31 Ocak 2013
2013 yılı Temmuz ayı motorlu taşıt vergisi 2. taksit son ödeme tarihi (2012 mtv 2. taksit en son ödeme tarihi): 31 Temmuz 2013
Resmi Gazetenin 10 Kasım 2012 Cumartesi ve 28463 sayılı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde
(MTV HESAPLAMA )2013 motorlu taşıt vergileri, 2013 taşıt vergi fiyatları (otomobil,taksi, arazi araçları,kaptıkaçtı,motosiklet)
MOTORLU TAŞITLAR VERGİSİ GENEL TEBLİĞİ
(SERİ NO: 39)
I – VERGİLEME ÖLÇÜ VE HADLERİ
197 sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanununun1 “Yetki” başlıklı 10 uncu maddesinin;
Birinci fıkrasında, “Her takvim yılı başından geçerli olmak üzere önceki yılda uygulanan vergi miktarları o yıl için Vergi Usul Kanunu hükümleri uyarınca tespit ve ilan olunan yeniden değerleme oranında artırılır.” hükmüne,
5897 sayılı Kanunun2 2 nci maddesinin (f) bendiyle değişik son fıkrasında ise, “Bu suretle hesaplanan ve ödenmesi gereken vergi miktarlarında 1 Yeni Türk Lirasının altındaki tutarlar dikkate alınmaz.” hükmüne
yer verilmiştir.
Motorlu Taşıtlar Vergisi Tarifeleri
A. (I) Sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Tarifesi
Otomobil, kaptıkaçtı, arazi taşıtları ve benzerleri ile motosikletler aşağıdaki (I) sayılı tarifeye göre vergilendirilecektir.
(I) SAYILI TARİFE
Motor Silindir Hacmi (cm³)
|
Taşıtların Yaşları İle Ödenecek Yıllık Vergi Tutarı (TL)
| ||||
1 – 3 yaş
|
4 – 6 yaş
|
7 – 11 yaş
|
12 – 15 yaş
|
16 ve
yukarı yaş
| |
1-Otomobil, kaptıkaçtı, arazi taşıtları ve benzerleri
| |||||
1300 cm³ ve aşağısı
|
516
|
360
|
202
|
152
|
56
|
1301 – 1600 cm³ e kadar
|
826
|
620
|
360
|
254
|
98
|
1601 – 1800 cm³ e kadar
|
1.456
|
1.140
|
672
|
410
|
160
|
1801 – 2000 cm³ e kadar
|
2.294
|
1.770
|
1.040
|
620
|
246
|
2001 – 2500 cm³ e kadar
|
3.442
|
2.500
|
1.562
|
934
|
370
|
2501 – 3000 cm³ e kadar
|
4.798
|
4.174
|
2.608
|
1.404
|
516
|
3001 – 3500 cm³ e kadar
|
7.308
|
6.576
|
3.962
|
1.978
|
726
|
3501 – 4000 cm³ e kadar
|
11.488
|
9.920
|
5.844
|
2.608
|
1.040
|
4001 cm³ ve yukarısı
|
18.802
|
14.100
|
8.350
|
3.754
|
1.456
|
2-Motosikletler
| |||||
100 - 250 cm³ e kadar
|
98
|
76
|
56
|
36
|
16
|
251 - 650 cm³ e kadar
|
202
|
152
|
98
|
56
|
36
|
651 - 1200 cm³ e kadar
|
516
|
308
|
152
|
98
|
56
|
1201 cm³ ve yukarısı
|
1.248
|
826
|
516
|
410
|
202
|
B. (II) Sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Tarifesi
(I) sayılı tarifede yazılı taşıtlar dışında kalan motorlu kara taşıtları, aşağıdaki (II) sayılı tarifeye göre vergilendirilecektir.
2013 Yılı (MTV) ticari araç vergileri ,2013 araç bandrol fiyatları,2013 taşıt pulu,motorlu arac vergılerı 2013 (Münübüs,panelvan, otobüs, midibüs,kamyon, kamyonet, tır, çekici) 2013 motorlu taşıtlar vergisi hesaplaması
(II) SAYILI TARİFE
Taşıt Cinsi ve Oturma Yeri /Azami Toplam Ağırlık
|
Taşıtların Yaşları ile Ödenecek Yıllık Vergi Tutarı (TL)
| ||
1 – 6 yaş
|
7 – 15 yaş
|
16 ve yukarı yaş
| |
1) Minibüs
|
620
|
410
|
202
|
2) Panel van ve motorlu karavanlar (Motor Silindir Hacmi)
| |||
1900 cm³ ve aşağısı
|
826
|
516
|
308
|
1901 cm³ ve yukarısı
|
1.248
|
826
|
516
|
3) Otobüs ve benzerleri (Oturma Yeri)
| |||
25 kişiye kadar
|
1.562
|
934
|
410
|
26 – 35 kişiye kadar
|
1.874
|
1.562
|
620
|
36 – 45 kişiye kadar
|
2.084
|
1.770
|
826
|
46 kişi ve yukarısı
|
2.500
|
2.084
|
1.248
|
4) Kamyonet, kamyon, çekici ve benzerleri (Azami Toplam Ağırlık)
| |||
1.500 kg.’a kadar
|
558
|
370
|
182
|
1.501 - 3.500 kg’a kadar
|
1.124
|
652
|
370
|
3.501 - 5.000 kg’a kadar
|
1.686
|
1.404
|
558
|
5.001 – 10.000 kg’a kadar
|
1.874
|
1.592
|
748
|
10.001 – 20.000 kg’a kadar
|
2.250
|
1.874
|
1.124
|
20.001 kg ve yukarısı
|
2.814
|
2.250
|
1.308
|
C. (III) Sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Tarifesi
5897 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin (c) bendiyle 30/6/2009 tarihi itibarıyla yürürlükten kaldırılmıştır
D. (IV) Sayılı Motorlu Taşıtlar Vergisi Tarifesi
Uçak ve helikopterler (Türkkuşu, Türk Hava Kurumuna ait olanlar hariç) aşağıdaki (IV) sayılı tarifeye göre vergilendirilecektir.uçak vergileri 2013, 2013 yılı helikopter vergileri ,
(IV) SAYILI TARİFE
Taşıt Cinsi ve Azami Kalkış Ağırlığı
|
Taşıtların Yaşları İle Ödenecek Yıllık Vergi Tutarı (TL)
| |||
1 – 3 yaş
|
4 – 5 yaş
|
6 – 10 yaş
|
11 ve yukarı yaş
| |
Uçak ve helikopterler
| ||||
1.150 kg‘a kadar
|
10.442
|
8.350
|
6.262
|
5.010
|
1.151 - 1.800 kg.’a kadar
|
15.668
|
12.530
|
9.398
|
7.518
|
1.801 - 3.000 kg.’a kadar
|
20.890
|
16.712
|
12.530
|
10.026
|
3.001 - 5.000 kg.’a kadar
|
26.116
|
20.890
|
15.668
|
12.530
|
5.001 - 10.000 kg.’a kadar
|
31.340
|
25.072
|
18.802
|
15.040
|
10.001 - 20.000 kg.’a kadar
|
36.564
|
29.252
|
21.936
|
17.544
|
20.001 kg. ve yukarısı
|
41.788
|
33.428
|
25.072
|
20.056
|
5766 sayılı Kanunun4 9 uncu maddesinin (c) bendiyle 197 sayılı Kanunun 6 ncı maddesine eklenen fıkra uyarınca; Ulaştırma Bakanlığı tarafından tutulan sivil hava vasıtaları siciline zirai ilaçlama amacıyla kullanılmak üzere kayıt ve tescil edilmiş olan uçaklar için, bu tarifede belirtilen motorlu taşıtlar vergisi tutarları yüzde 25 oranında uygulanır.Tebliğ olunur.
Kaynak:
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder