Sayfalar

12 Aralık 2012 Çarşamba

TÜRK OTOMOBİLLERİ 13-MARAL

TÜRK OTOMOBİLLERİ 13
KLASiK TADINDA BiR YERLi OTO; MARAL
Hasan Yurdakul bu konuyu şöyle anlatıyor; Yeni, Yerli ve Üstelik Cabrio
1950'li yılların genel tasarımını barındıran Maral, türünün dünya üzerinde en hesaplı örneği.Hasan Yurdakul, Maral ve Nily'nin yanında yat imalatı ile de uğraşıyor.Maral ve Nily ;Hasan Bey'in söylediklerine göre Türkiye'de büyük markalardan sonra alınan altıncı otomobil imalatı belgesine sahip Yeni, Yerli Üstelik Cabrio.
Türkiye'de 1.6 litrelik Fiat motorlar kullanırken ihraç amaçlı otomobiller de, 2 litrelik BMW motorlar kullanılıyor.İkinci dünya savaşı sonrası  iki kapılı spor otomobillerin geneli  bugün İngiltere'de kalan belki de tek İngiliz markası  Morgan'ın hatlarına sahip. Akıcı gövde, uzun bir motor  kaputu,o yılların klasik  otomobil görüntüsü.
Hasan Yurdakul bir röportajında bu konuyu şöyle anlatıyor;''Zaten 98'de Morgan, arabamın patentini almak üzere beni dava etti ama itirazım kabul edildi. Çünkü bu çizgiler otomobil tarihinde kendi kendine gelişen çizgilerdi. Herhangi bir markaya mal edilemezdi''
Önce topladı, sonra üretti
1972’de arkadaşıyla ilk otomobil toplama macerasını yaşayan Yurdakul, bundan 6 yıl sonra, 1974 model Fiat Spider satın almış. Fakat Spider’ı toplarken orijinale sadık kalma mecburiyeti kendisini oldukça rahatsız etmiş.
O da otomobili 'kökten’ söküp, yeni baştan inşa etmiş. Bunu yaparken de, 'Ben niye kendi arabamı yapmıyorum da, başka markaları topluyorum?’ gibi bir düşünce almış Hasan Bey’i. 1992’de İngiliz Morgan otomobilini inşa etmeye başlamış. O aracı bitirdikten sonra, kendisiyle çalışan ustalara “Gelin iki tane daha yapalım" demiş. Sonra iki derken otomobiller dört olmuş...
Yurdakul, “Bir zaman sonra 10 araba siparişi ve 10 arabanın da peşin parasını cebimizde bulduk. Böylece müşterilerimizin verdiği cesaretle işi profesyonelliğe çevirmeye karar verdik. Ortaya Maral çıktı’ diyor
 
Maral ve Nily
1972'de otomobil toplama macerasıyla başlayan süreçte,Hasan Yurdakul  resmi belgeli Maral ve en son olarakta Nily'i Türkiye yollarına çıkardı.
Hasan Yurdakul imzalı bir çok yat yine Hasan Bey'e ait  Linmar firması tarafından, Maral ve Nily ise Sportscar Oto Tasarım ve İmalat  Limited Şirketi  tarafından  üretiliyor.Hasan Yurdakul; dünyada iki kişilik cabriolet sınıfındaki otomobiller içinde en hesaplı olduğunu söylüyor.Türkiye'de 1.6 litrelik Fiat motorlar kullanırken ihraç amaçlı otomobiller de 2 litrelik BMW motorlar kullanılıyor.İkinci dünya savaşı sonrası  iki kapılı spor otomobillerin geneli bugün İngiltere'de kalan belki de tek İngiliz markası  Morgan'ın hatlarına sahip. Akıcı gövde, uzun bir motor  kaputu,o yılların klasik  otomobil görüntüsü.
Hasan Yurdakul İmzalı Maral ve Nily ; söylediklerine göre Türkiye'de büyük markalardan sonra alınan altıncı otomobil imalatı belgesine sahip. 1950'li yılların genel tasarımını barındıran Maral, türünün dünya üzerinde en hesaplı örneği.
Şimdi Semih İnceöz'ün Hasan Yurdakul İle yaptığı Röportajı Aktarayım.
"Bizim" arabamız MARAL
Bir insan düşünün. Hem profesör, hem armatör, hem sigortacı, hem başbakan danışmanı, hem de otomobil üreticisi olsun.
Bütün bu meziyetlerin bir insanda toplanması biraz hayal gibi görünse de, böyle bir kişi var. Hasan Yurdakul ismindeki bu meziyetli Türk, yukarıda saydıklarımızın hepsini bir koltuğun altına sığdırıyor. Yurdakul, aynı zamanda dünyada tescilli arabayı üreten ilk ve tek Müslüman.
Hasan Bey liseyi Londra'da, üniversiteyi de Amerika'da okumuş; Marmara Üniversitesi'nde sekiz sene öğretim görevlisi olarak hizmet etmiş, profesörlüğe kadar yükselmiş. Daha sonra çeşitli sigorta şirketlerinde genel müdürlük görevlerinde bulunmuş, Başbakanlık özelleştirme programlarında danışman olarak çalışmış. Babası DP zamanında ulaştırma bakanlığı yapan Yurdakul bir müddet de armatörlükle meşgul olmuş.
Sonunda tüm bu meslekleri bir kenara bırakıp her zaman gönlünde yatan otomobil üreticiliğinde karar kılmış.
İngiliz Kraliyet ailesinin meşhur otomobili Morgan'dan esinlenerek tamamen el yapımı olan Maral'ı üretmeye başlamış. İsterseniz gelin tıpkı bazı Ferrari'ler gibi her isteyene satılmaya n yaklaşık 2 milyar liralık 'bizim' arabamız Maral'ın üretim serüvenini, yapımcısı Hasan Yurdakul'dan dinleyelim.
Otomobil yapma fikri nereden çıktı?
Her otomobil kullanan kişi kendi keyif ve düşüncesine göre bir otomobil yapmayı düşünür. Ben daha önce 2 tane 12 metrelik kotra, 2 tane de 5 bin 200 ve 8 bin 500 tonluk yük gemisi yaptım. Belirli bir seviyeden sonra iş hayatını rolentiye alıp, hobimle ilgili bir iş yapmayı planladım. ilk önce kendime bir otomobil yapıyordum. ikinciyi yapalım dedik. Tam ikinciye başladık, müthiş bir talep gelmeye başladı. iki tane daha yap, üç tane daha yap derken bu işi profesyonel bir şekilde yapmaya başladık. 7 Mart 1992'de hazırlıklara giriştik. 1 Ağustos 1994'te de seri imalat belgemizi aldık.
Modeli kendiniz mi tasarladınız?
Maral'ı İngiliz Morgan'dan esinlenerek yaptık. Ben otomobilin meraklısı bir kişi olduğum için devamlı olarak otomobilleri etüd ediyordum. İngiliz Morgan da teknolojisinin en basit örneklerinden, en fazla denenmişlerinden ve muvaffak olmuşlarından. Biz de Japonlar'ın yaptığı gibi ustaları taklit ederek işi öğrenme yolunu seçtik. Teknik özelliklerini aynen muhafaza ederek, patent hakları ve diğer prosedürlere girmemek için üzerinde görünür değişiklikler yaparak üretmeye başladık.
 Maral ismi nereden geliyor?
Otomobillere genelde ya yapımcılarının ismi, ya da hayvan isimleri takılıyor. Çita, Kobra, Kartal, Şahin, Doğan, Jaguar.. gibi. Biz de bu adete uyduk. Maral ismi geyik, ceylan gibi bir anlama geliyor.
Otomobiller tamamen el yapımı mı?
Tamamen el yapımı. Buraya köşebent, sac, profil, boru, deri, sünger, motor aksamı geliyor ve bitmiş bir otomobil olarak çıkıyor. Bu arabanın en büyük özelliği el yapımı olması. Zaten dünyadaki bütün spor otomobiller elle yapılıyor
Bir otomobil, yapımı esnasında hangi aşamalardan geçiyor?
ilk başta iskelet yapılıyor. Daha sonra iskeletin üzerine sac kaplanıp karoser ve çamurluk meydana çıkıyor. Bunun pasa karşı koruyucu boyayla boyanıp pürüzsüz bir yüzey elde etmek için macunlanır ve astar boyası atılır. Buradan montaja girer, motoru takılır. Montaj bittikten sonra yürür aksam  takılır ve testleri yapılır. Daha sonra boyası atılıp, iç döşemesi ve camları da takıldıktan sonra müşteriye teslim edilir.
Motor olarak hangisini kullanıyorduk?
Önceden Ford motoru kullanıyorduk, şu anda ise Tofaş'ın Tempra motoru. Bu değişikliği yapmamızın sebebi de Ford'un motoru 1976 dizaynı, Tempra'nın ise 1989 olması. Bu yüzden iyi bir teknolojisi var. Ve yürür aksamı çalışırken hiçbir parçayı modifiye etmiş Bir başka deyişle arıza, parça değişmiyor ya bakımı, herhangi bir Tofaş yetkili servisinde yaptırılabiliyor. En büyük hususiyetlerinden biri bu. Ayrıca kaportayı kendimiz imal ettiğimiz için yedek parça ve fiyat problemi yok. Örneğin böyle bir özel yapım otomobilin çamurluğunu çarpsanız, yurtdışından getireceğiniz için bu parçanın fiyatı 70-80 milyon TL'yi buluyor. Bizde ise bunun çok  altında. Ayrıca otomobillerimiz için müşterilerimize 25 bin km veya i sene garanti veriyoruz.
Bir otomobil ne kadar sürede imal ediyor?
Üç ay içerisinde imal ediyoruz. Üç ay içerisinde 12 adet arabayı bir arada hazırlıyoruz ve 4. ayın ı. haftasında bir tane, 2. haftasında bir tane... Bu şekilde müşterilere teslim ediyoruz.
Şu ana kadar kaç tane sattınız?
Şu ana kadar 30 adet sattık. Çok daha fazla talep var ama seri üretim yapmadığımız için bu talepleri karşılayamıyoruz. Biz kapasite artırmak yerine otomobilin kalitesini artırdık. Hedefimiz az sayıda yapıp çok yüksek kalitede otomobiller imal etmek.
Otomobillerin fiyatları ne kadar?
Arabamızın fiyatı, yurtdışında yapılan bu tip el yapımı otomobillerin gümrüklü fiyatının üçte biri civarına geliyor. Maral  şu anda 25-30 bin dolar karşılığı müşteriye teslim ediyoruz. Ancak hakiki değeri satış fiyatının çok üstünde. Maral'a sahip olmak çok büyük ayrıcalık.
Sizden başka otomobil üreten var mı?
Türkiye'de benden başka bu şekilde otomobil üreten yok. Üstelik Sanayi Bakanlığı'ndan imalatçı belgesi olan başka bir kuruluş yok. Ben dünya üzerinde otomobil üretme hakkı olan tek Müslüman kişiyim. Bu, Japonlar'ın ve Avrupalılar'ın elinde olan bir tekel. Müslümanlar arasında sadece bende var bu hak.
Bu otomobilleri kimler talep ediyor?
Bu otomobilleri müthiş bir otomobil kültürü ve merakı olan, aynı zamanda biraz da İngiliz kültürü ve tahsilinden geçmiş olan insanlar talep ediyor. Ama beni tanımayan, dostum olmayan kişi gelip de benden araba almaya cesaret edemiyor. Yani bizim galeri gibi otomobil satışımız yok. Ayrıca otomobili herkese satmıyoruz.
Sattığımız kadar satmadığımız insanlar var. Gençler geliyor 'Bu arabadan almak istiyorum' diyor. Satmıyoruz. Bir delikanlı bu arabanın içine yüksek watta hoparlör koyup arabanın üstünü de açıp dolaştı mı ben bir daha otomobil satamam. Her işin bir raconu var. Benim müşteri grubum içerisinde bu tip insanlar yok.
Size destek olan herhangi bir kuruluş veya üniversite var mı?
Koç grubu bize büyük destek verdi.Ayrıca üniversitelerle devamlı işbirliği içerisindeyiz. Gerekli bütün testlerimizi teknik üniversitelerimize yaptırıyoruz.
Maddi olarak yaptığınız iş sizi tatmin ediyor mu?  
Böyle bir olayı yaparken kir potansiyeline bakmıyorsunuz. İşin oturması için çok uzun bir emekleme süreci var. Bu da zamanla olur. Finansman olarak bunun sorumluluğunu taşımak zorundasınız.
Kendiniz günlük hayatta Maral mı kullanıyor musunuz?
Maalesef Maral kullanacak kadar şanslı değilim. Kendime yaptığım modellerin hepsini elimden aldılar. Ben otomobil kullanmıyorum.
İleriye yönelik bu tür başka projeleriniz var mı?
Daha ileride böyle şeyler düşünüyoruz. Normal olarak otomotiv sanayine girdiğiniz zaman yaptığınız modelde zamana uygun olarak değişiklik yapmanız icap ediyor. Biz Maralı bir süre daha imal edeceğiz. Bu bizim standart otomobilimiz olacak. Belki bunun yanında bir model daha geliştirebiliriz. Fakat bu, zaman çerçevesi içerisinde olacak bir şey. .
SEMIH İNCEÖZ

Adres :
Linmar Yat Şirketi
Turgut Reis Sanayi Sitesi A4 Blok. No:2-3-5
Orhanlı / Tuzla

Kaynak:

MARAL FOTOGRAFLARI



















 NİLY FOTOGRAFLARI









Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bu Blogda Ara