İlk Yerli Tramvay Tamam!
Türkiye'nin ilk yerli tramvayı 'İpekböceği'nin testlerinin tamamlanma aşamasına geldiği, aracın ilk test sürüşünü Başbakan Erdoğan'ın yapacağı bildirildi
Bursa Büyükşehir Belediyesi'nin öncülüğünde üretim çalışmaları devam eden Türkiye'nin ilk yerli tramvayı 'İpekböceği'nin testlerinin tamamlanma aşamasına geldiği, gerekli onayın alınmasından sonra raylara indirilecek demir yolu aracının ilk test sürüşünü Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın yapacağı bildirildi.
Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe, Bursaray Bakım Merkezi'ndeki test çalışmaları süren Türkiye'nin ilk yerli tramvayı 'İpekböceği'nin dinamik testlerinin bitme aşamasında olduğunu söyledi. Testlerin bitmesinin ardından aracın raya konup, sürüşlerinin yapılacağını belirten Altepe, şöyle konuştu:
'Başbakanımız daha o zaman söz vermişti. Geçtiğimiz günlerde Ankara'daki son il başkanları toplantısında kendisiyle bir kez daha bu konuyu görüştük. Tramvay çalışması hakkında kendisine bilgi verdim. İlk test sürüşü için kendisini Bursa'ya davet ettim. O da kabul etti. 'Araç raya indiğinde ona göre program yapın, gelip sürelim' dediler. Biz de ona göre programımızı ayarlayacağız. Gerekli tüm işlemler yapıldıktan sonra inşallah Sayın Başbakanımız Bursa'ya gelecek ve ilk sürüşü kendisi yapacak.'
Kaynak : http://yenisafak.com.tr/ekonomi-haber/ilk-yerli-tramvay-tamam-27.11.2012-426765
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Yeni Şafak Gazetecilik A.Ş.'ye aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan köşe yazısı/habere aktif link verilerek kullanılabilir.
Türkiye'nin Ürettiği İlk Tramvay Avrupa'da Görücüye Çıktı
Türkiye'nin, Bursa Büyükşehir Belediyesi'nin öncülüğünde Durmazlar Makine tarafından geliştirilen ilk tramvayı "İpekböceği", dünyanın en büyük raylı sistemler fuarı Innotrans 2012'de uluslararası arenaya çıktı.
Berlin'de iki yılda bir düzenlenen ve bu yıl 11. defa sektörün en önemli aktörlerini buluşturan Innotrans 2012 fuarına, Türkiye'nin ilk tramvay markası İpekböceği damgasını vurdu. Siemens, Bombardier ve Alstom gibi güçlü markalarla dünya çapında rekabet etmeye hazırlanan ve dünyanın 7. tramvay markası olan İpekböceği büyük ilgi görüyor. Dünyanın dört bir köşesinden fuara akın eden ziyaretçilerin beğenisini kazanan ilk Türk tramvayı, toplu taşıma sistemlerinin önemli bir parçası olmaya aday.
2,5 YILDA GELİŞTİRİLDİ Tasarımı, mekanik aksamları ve dijital teknolojileri de dahil olmak üzere tamamı Durmazlar Makine tarafından geliştirilen İpekböceği, 56 kişilik bir AR-GE ve 60 kişilik bir üretim ekibinin 2,5 yıl süren yoğun çalışmaları Sonucu tamamlandı. Kapasitesi 250 kişi olan ve tam doluyken yüzde 8.2'lik eğimi tırmanabilen tramvayın Bogie olarak adlandırılan yürüyen aksamı da aynı ekibin imzasını taşıyor. Gelişmiş teknolojiye ihtiyaç duyan Bogie üretimi şu anda Türkiye de dahil sadece 6 ülkede gerçekleştirilebiliyor. İpekböceği'nin güvenlik sistemleri de Son derece gelişmiş bir teknolojiye sahip. 5 ayrı fren modülü, yüklü halde 50 tonu geçen aracın acil durumlarda maksimum 46 metrede durmasını sağlıyor. Modüllerden herhangi birinin arızalanması durumunda ise ek koruma sistemleri devreye giriyor. Durmazlar Makine kısa vadede yılda 100 adet tramvay üretmeyi hedefliyor.
"TÜRKİYE TEKNOLOJİ ÜSSÜ OLACAK" Durmazlar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Durmaz fuarda yaptığı açıklamada, Türkiye'nin teknoloji alanında yakaladığı başarıya dikkat çekti. AR-GE yatırımlarının karşılığını vermeye başladığını söyleyen Hüseyin Durmaz, "Türkiye, tasarım ve teknoloji alanında, ürün geliştirme konusunda ne kadar ileriye gittiğini bütün dünyaya gösteriyor. Durmazlar Makine olarak bizler de ortaya koyduğumuz emeğin ülkemiz açısından yarattığı katma değeri görünce gurur duyuyoruz. İpekböceği tamamıyla Türk mühendislerinin başarısıdır. Araca uygulanan 30 yıl yaşlandırma, çekme, kopma ve statik gibi testlerin Sonucu da bu başarının kanıtı oldu. Birçok araç bu testlerde defalarca denemeye rağmen başarılı Sonuç alamazken, İpekböceği daha ilk denemede sertifikasını aldı. Gelişmiş teknolojisini ve güvenlik sistemlerinin yeterliliğini ispatladı. Bu ülkemizin büyük bir başarısıdır" dedi.
İPEKBÖCEĞİ'NİN TEKNİK ÖZELLİKLERİ
Durmazlar Makine bünyesinde üretimi devam eden tramvay,5 kabinli çelik kasa, 4 mafsallı esnek tip, renkli cam, alev korumalı kompozit kaplamalı klimalı olarak üretiliyor.
Normal yüklü durumda 48 ton olan aracın ağırlığı, yüklü durumda 60 tona ulaşıyor.
Toplam 400 KW motor çekiş gücüne ve yüzde 8,6 eğim tırmanabilme performansına sahip araçta, lazer donanımlı, LCD dokunmatik ekranlı elektronik kontrol sistemi bulunuyor. Konfor ve güvenlik donanımları açısından en son teknolojiyle donatılacak tramvayların motorlu çekiş sistemi Siemens firmasından karşılanıyor.
• Gövde yapısı 5 kabinli, 4 mafsallı, esnek tip • Uzunluk 27700 mm.
• Genişlik 2400 mm.
• Yükseklik 3400 mm.
• İç zemin yüksekliği Yüzde 100 alçak zemin • Kapı giriş seviyesi 350 mm.
• Yolcu sayısı 58 oturan+224 ayakta=282 yolcu (8 yolcu/m2) • Klima 5 adet tavan tipi • Yan camlar 5+4 mm., ısı cam, temperli, securit, renkli • Ön cam 4+4 mm., lamine, renkli • Güç ihtiyacı 750 V DC • Bogie tipi Esnek tip • Bogie yerleşimi Motorlu-Taşıyıcı-Motorlu • Fren sistemi Hidrolik tahrikli disk fren sistemi ( servis freni ) Manyetik fren sistemi ( acil durum freni) • Araç ağılığı 34 ton, yolcu yükü olmaksızın (boş) 51 ton, normal yüklü durumda ( 6 yolcu/m2) 54 ton, olağan üstü yüklü durumda (8 yolcu/m2) BOGIE'NİN TEKNİK ÖZELLİKLERİ • Bogie uzunluğu 2600 mm.
• Bogie dingil ekseni 1800 mm.
• Birincil süspansiyon Kauçuk elemanlarla • İkincil süsyansiyon Kauçuk pnömatik yaylarla • Tekerlek çapı 600 mm (yeni), 520 mm ( aşınmış) • Aks yükü 8 ton-oturma düzeli yüklü durumda 9.5 ton-normal yüklü durumda 10 ton-olağan üstü yüklü durumda 1956 yılında Ali Durmaz tarafından kurulan Durmazlar Makine, ülkemizin ilk sac kesme ve işleme makineleri üretimini gerçekleştiren, bu alanda endüstriyel fabrikalar kuran sanayi kuruluşudur. Sektöründe, Türkiye makine ihracatının en büyük payına sahip Durmazlar Makine, ülke ekonomisi ve ihracatına katma değer yaratmakta, istihdam artışına önemli katkılar sağlamaktadır. Bugün Durmazlar Holding, 200 bin metrekareye yaklaşan toplam üretim alanıyla, 1.500 kişiye varan ekibiyle farklı sektörlerde önemli yatırımlar gerçekleştirmektedir
Yerli Tramvay’da Son Nokta İpekBöceği
Türkiye’de toplu taşımada raylı sistemlerin payı her geçen gün artıyor. Yüksek mühendislik gerektiren tramvay üretimi ise Bursa’da hayat buldu. Siemens ve Durmazlar işbirliğiyle sertifikasyonu tamamlanmış ilk yerli tramvay görücüye çıktı.
Bursa, dünya otomotiv sektöründeki rolünü şimdi de raylı sistemler alanında gösteriyor. Bursa Büyükşehir Belediyesi’nin desteği, Siemens ve Durmazlar’ın işbirliği ile üretilen sertifikasyonu tamamlanmış ilk yerli tramvay İpekböceği, Mart ayında İstanbul’da düzenlenen Eurasia Rail fuarında Siemens standında tanıtıldı.
Türkiye’de demiryollarına ayrılan bütçenin ilk kez karayollarına ayrılan bütçeyi geçtiği bir ortamda tanıtılan İpekböceği, Bursa’nın ileriye yönelik raylı ulaşım hedeflerine erişimini kolaylaştıracak. Siemens’in tüm dünyada kendini kanıtlamış raylı sistemlere yönelik elektrik motoru ve teknolojik aksamlarının kullanıldığı İpekböceği’nin raylı sistemlere yönelik hazırlık yapan diğer belediyelerin yanısıra yurtdışından da talep görmesi bekleniyor. ´´TASARIMINDA İPEK BÖCEĞİNDEN ESİNLENİLDİ´´
Tramvay projesinin koordinatörü Taha Aydın da genel olarak ´´cadde aracı´´ denilen tramvay teknolojilerinde, şehirlere özgü değerlerden yararlanıldığını belirterek, ´´Bursa da İpek Yolu´nun başlangıç noktası olduğu için biz de ipek böceğini düşündük. Tramvay tasarımını bunun üzerine geliştirdik. Dolayısıyla benzerlerinden farkı bu´´ dedi.
Aydın, yerli tramvayın, teknik olarak yürür aksamlarında, özellikle otomasyon ve kontrol sistemlerinde benzerlerine göre önemli farklılıkların bulunduğunu vurgulayarak, şöyle dedi:
´´Biz bunu dizayn ederken, özellikle son teknoloji yakalanmış ve önü de Ar-Ge´ye açık olacak diye tasarlamıştık. Nitekim öyle oldu. Şu an geldiğimiz nokta, Avrupa ile ki rakiplerimiz onlar, aynı teknoloji, hatta onların ötesinde de kullanacağımız teknoloji. Şu an söylemeyelim bu teknolojiyi ama, otomatik kontrol. Yani uzaktan ray ve yol emniyeti kontrolü de var bu araçta. Gerektiğinde acil durumlarda otomatik pilota alarak, aracı emniyetli şekilde durdurabiliyor. Çünkü bunlar karışık trafik dediğimiz sistemlerde yürüyen araçlar, dolayısıyla bu anlamda da üstünlükleri var. Dünya standartlarını yakaladık şu anda hatta ötesine de geçeceğiz diye düşünüyoruz.´´
YERLİLİK ORANI YÜZDE 55, HEDEF YÜZDE 70
Aracın yerlilik oranına ilişkin bilgi de veren Aydın, şunları kaydetti:
´´Şu an yüzde 54-55´leri yakalamış durumdayız, yalnız şöyle bir şanssızlık var; Türkiye´de raylı sistem teknolojilerine ilişkin yan sanayi yok. Olsa da bunun Avrupa standartlarında bir sertifikasyonu yok. Otomotivde çok iyi olmamıza rağmen, raylı sistemlerde, demiryolu teknolojilerinde çok iyi değiliz. Dolayısıyla birçok komponenti yurt dışından almak durumundayız. İleride talep arttıkça yerlilik oranı da artacak. Tahmin ediyorum yüzde 70´lere varan oranda bu aracı yerlileştireceğiz. Bu da bu teknoloji için iyi bir orandır.´´
Aydın, bir aracın 5 modülden oluştuğuna da değinerek, ilk tasarımında 3 modül olan aracın, dönüş kabiliyetini artırmak için modül sayısını 5´e çıkardıklarını belirtti.
Aracın, uluslararası testleri geçtiğinde, uluslararası bir pazarının da olacağına dikkati çeken Aydın, ´´Hedefimiz çok yüksek, dolayısıyla buna dönük olarak tasarımlar gerçekleştirildi. Uluslararası bütün testleri geçecek ve gerekli sertifikasyonu tamamladıktan sonra yolcu taşımaya başlayacağız. böyle bir aracın hem yurt içinde hem yurt dışında büyük şansı olacağını düşünüyorum. Çünkü biz ucuz değil, ama çok ekonomik bir araç ürettiğimizi iddia ediyoruz´´ diye konuştu.
Kaynak : İHA / http://www.ilkaymeseli.com/2012/04/yerli-tramvayda-son-nokta-ipekbocegi/
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder