Sayfalar

26 Kasım 2012 Pazartesi

Çin'den Komşularına Gövde Gösterisi

Çin'den Komşularına Gövde Gösterisi
Çin'in yerli yapım hayalet uçağı J-15, ülkenin ilk uçak gemisi Liaoning’de başarılı bir uçuş testi gerçekleştirdi.
J-15, Liaoning’de kalkış ve iniş gerçekleştirirken, Çin, sembolik de olsa hava ve donanma gücü adına önemli bir atılım yaptı. Çin’in ilk kez 2011’de basına görüntüleri sızan J-15 savaş jeti, ilk önemli test uçuşunu gerçekleştirdi. J-15’in başarıyla geçen test uçuşu, Çin’in ilk uçak gemisi olan Liaoning’de gerçekleştirildiği için ayrı bir önem taşıyor. Sovyet döneminden kalan Ukrayna yapımı Varyag gemisinin yeniden inşa edilen hali olan Liaoning, Eylül ayında Çin donamasındaki ilk uçak gemisi olarak göreve başlamıştı.
Çin Komünist Partisi’nin 18’inci Ulusal Kongresi’nde konuşan ve Mart 2013’te koltuğunu devredecek olan Devlet Başkanı Hu Jintao, donanma güçlerini artırmaları gerektiğini belirtmiş ve karasularını korumanın önemine değinerek, “yerel savaşta üstün gelmeleri gerektiğini” ifade etmişti.
Güney Çin Denizi’ndeki adalar nedeniyle Filipinler ve Vietnam ile gerginlik yaşayan Çin, aynı zamanda bu adalar üzerinde hak iddia eden Tayvan ve Japonya ile de sürekli kriz yaşıyor. Çin, adalar üzerinde yaşanan krizde ABD’nin geride kalması konusunda da uyarıda bulunmuştu. 
Hu, Ulusal Kongre’deki konuşmasında, “Barış zamanında askeri güçlerin kullanımı için aktif planlama yapmalıyız, askeri hazırlıklarımızı genişletmeli ve yoğunlaştırmalıyız, geniş çaplı askeri görevleri yerine getirecek seviyeye ulaşmalıyız... En önemli husus, bilgi çağında yerel bir savaşı kazanabilmek” dedi. 
ASKERİ HARCAMALAR HIZLA ARTIYOR
Çin, J-15 ile başlayan ve J-20 ile J-21 ile devam eden savaş jeti projelerinin yanı sıra, 2010’dan itibaren gelişmiş helikopter ve uçak gemisi projelerine de ağırlık verdi.
Çin, 2011’de askeri bütçesini yüzde 12.7, 2012’de ise yüzde 11.2 artırdı. Ordu için yapılan harcamaların şu an 100 milyar dolara ulaştığı düşünülüyor. Çin, uluslararası baskılara rağmen askeri harcamalarını detaylı olarak sunmazken, bu tavrı komşu ülkelerde endişeye neden oluyor.
Çin’in Xinhua haber ajansı, J-15’in çeşitli havadan havaya ve havadan karaya füzelerin yanı sıra, uçaksavar füzeleri de taşıyabildiğini belirtti. Rusların Su-33 ve ABD’nin F-18’ine benzetilen uçak, Batılı analistler tarafından fazla tehdit edici kabul edilmiyor. Xinhua, Liaoning’de gerçekleştirilen test uçuşunu bugün duyururken, uçuşun ne zaman yapıldığını belirtmedi. 

YERLİ UÇAK GEMİSİ YOLDA
Öte yandan Rusya'nın Sesi sitesinde yer alan haberde ise, Şanghay'daki gemi yapım fabrikasında, tamamen Çin yapımı ilk uçak gemisinin yapım hazırlık çalışmalarının başlatıldığı ileri sürüldü. Çin, "Liaoning" adlı uçak gemisini 25 Eylül itibari ile ordusuna dahil etmiş ve bu ülkenin ilk uçak savaş gemisi olarak tarihe geçmişti.
VARYAG OLDU LİAONİNG
Ukrayna'dan savaş gemisi yapmayacağı vaadleri ile aldıkları gemiyi İstanbul Boğazı'ndan 2001 yılında motorsuz ve dümensiz bir şekilde geçiren Çin, Türkiye'ye verdiği sözü de tutmamış gemiyi uçak gemisi haline dönüştürmüştü.
Ayrıca Çin gemiyi geçirme karşılığında verdiği turist gönderme sözünde de durmamıştı.
Çin Devlet Başkanı Hu Jintao, resmi bir ziyaret için Çin'de bulunan ABD Savunma Bakanı Robert Gates'le dün başkent Pekin'de bir araya geldi.
Hu, Gates'in Çin gezisinin iki ülke arasındaki askeri ilişkilerde yeni bir dönemin başlangıcı olduğunu ve ikili ilişkileri bir üst düzeye taşıyacağını ifade etti.
Çin Uluslararası Radyosu'nda yer alan haberde, Çin Devlet Başkanı Hu'nun resmi bir ziyaret için Çin'de bulunan ABD Savunma Bakanı Gates'le bugün Pekin'de bir araya geldiği bildirildi. Çinli lider, Gates'in, Çin ziyaretinin iki ülke arasındaki askeri ilişkilerin gelişmesine verdiği önemi gösterdiğini kaydetti.
Hu Jintao, görüşmelerde iki tarafı da ilgilendiren konular üzerinde görüşlerin açıkça ortaya konduğunu ve fikir birliği sağlandığını söylerken, ziyaretin taraflar arasında karşılıklı anlayış ve güveni artırarak ikili ilişkileri geliştireceğini ifade etti.
ABD Savunma Bakanı Gates, Çin Devlet Müşaviri ve Savunma Bakanı Liang Guanglie'nin daveti üzerine bu ülkeye resmi bir ziyaret gerçekleştiriyor. Gates, ziyaretle ikili askeri ilişkilerin uzun vadeli gelişmesi için çaba harcadıklarını vurguladı.
Hu Cintao hayalet uçak denemesini doğruladı
Çin Devlet Başkanı Hu Cintao, ilk hayalet bombardıman uçağının deneme uçuşunu yaptıklarını doğruladı.
Şanghay Günlüğü ve Halkın Günlüğü gazetelerinin haberine göre, ABD Savunma Bakanı Robert Gates, Çin Devlet Başkanı Hu ile görüşmesinde, Hu'nun kendisine test uçuşunu yaptıklarını ancak bunun kendisinin ziyaretine özel bir planlaması olmadığını anlattığını söyledi.

Gates, gazetecilere yaptığı açıklamada, bu konuyu Hu'ya doğrudan sorduğunu, Hu'nun da söz konusu testin, Gates'in ziyaretiyle hiçbir alakası olmadığını, önceden planlanmış bir test olduğunu söylediğini belirtti.
Ayrıca Başkan Hu'nun J-20'nin uçuşundan birkaç gün önce 6 Ocakta Çin Halk Kurtuluş Ordusu Teçhizat Araştırma Enstitüsünden uçak motoru uzmanı Gan Şiaohua'ya birinci sınıf hizmet liyakat madalyası verilmesi için bir emir imzaladığı belirtildi.
Hayalet uçak, Çin'in güneybatısındaki Çıngdu Uçak Sanayi Grubuna ait küçük bir pistten saat 12.50 sularında havalandı. Prototipe Çin'in en son model yerli yapım J-10 jetinin de eşlik ettiği ve 18 dakika uçuş yaptığı bildirildi.
Hayalet uçak rekabeti
Uzmanlar J-20'nin tamamen hizmete girmesine daha yıllar olduğunu ancak dünyadaki tek hayalet bombardıman uçağı olan ABD'nin F-22 Raptor uçaklarına potansiyel rakip olduğunu belirtiyor.
ABD hayalet uçaklarda kullanılan teknolojiyi aynı zamanda F-35 saldırı uçaklarında da kullanıyor. Rusya'da geçen yıl T-50 hayalet saldırı uçağının test uçuşunu yapmış ve dört yıl sonra hizmete gireceğini açıklamıştı.
Çin'in J-20 uçağı Çıngdu Uçak Sanayi Grubu tarafından geliştirildi.
İki günden beri Çin'de bulunan ABD Savunma Bakanı Gates dün de Liang Guanglie ile bir araya geldi. Gates ayrıca Çin Cumhurbaşkanı Yardımcısı ve Çin Komünist Partisi Merkezi Askeri Komisyonu Başkan Yardımcısı Xi Jinping'le de bir görüşme yaptı.
Çin'in umudu oydu !
Çin, Pasifik’te hem ABD hem de komşularıyla olan askeri rekabette geri kalmamak için tüm gücüyle çalışıyor.
Kendi ürettiği savaş uçaklarıyla başta ABD olmak üzere tüm rakiplerine gözdağı veren Çin, şimdi de donanmaya odaklandı. Pekin bu yaz tarihinin ilk uçak gemisini denize indirecek. Ancak mevcut tabloya bakıldığında, Çin’in küresel rekabet bir yana, bölgesel olarak bile etkin bir güç haline gelmesi çok zor görünüyor.
Batılı analist ve gözlemcilerin gözünde hiçbir etki oluşturmayan Çin’in ilk uçak gemisi Şi Lang, 1980’lerden kalan Varyag’ın gövdesini taşıyor. Varyag, Sovyet Rusya’nın dağılmasından sonra tamamlanmadan limana çekildi ve yıllarca Ukrayna’da çürüdükten sonra Çin tarafından 2002’de satın alındı. Uzun süren çalışmaların ardından baştan aşağı yenilenmiş olsa da, yeni adıyla Şi Lang’ın Pasifik’te rakiplerini korkutması çok zor.
Pentagon, savaş kapasitesi oldukça düşük olan Şi Lang karşısında en ufak bir endişe duymuyor. Nisan ayında ABD Senatosu’nda konuşan Amiral Robert Willard, “Şi Lang’ın askeri etkisinin kendisini endişelendirmediğini” belirtmişti.
Geminin, Çin’in komşularıyla arasında gerginliğe neden olan Güney Çin Denizi gibi tartışmalı sularda hava sahasını gözetleme görevi yapması bekleniyor.
PASİFİK İYİCE KARIŞACAK
Şi Lang’ın açılacağı Pasifik sularında ABD’nin beş nükleer güçlü süper uçak gemisi ve altı taarruz gemisi bulunuyor. ABD’nin toplam ağırlığı 700 bin tona denk gelen uçak gemilerinin uçak kapasitesi 600. Wired Science dergisinin "çöp" olarak nitelediği 302 metre uzunluğundaki 55 bin tonluk Şi Lang ise en fazla 40 uçak taşıyabilecek.
ABD’nin yanı sıra, Japonya’nın Pasifik’te 18 bin tonluk iki taarruz gemisi bulunuyor. Japonya, yakın dönemde üçüncü taarruz gemisini suya indirmeye hazırlanıyor. Bu gemilerin ileride F-35B hayalet uçakları taşıması bekleniyor. Güney Kore 14 bin tonluk dört, Avustralya ise 30 bin tonluk iki taarruz gemisini suya indirmeye hazırlanıyor.
Çin’in karşısına çıkacak güçler bununla da sınırlı değil. Tayland’ın Harrier savaş uçakları taşıyan 12 bin tonluk Chari Naruebet gemisi Pasifik’te devriye geziyor. 12 Su-33 savaş jeti taşıyan Admiral Kuznetsov’a sahip Rusya ve 30 Harrier savaş jeti taşıyan 30 bin tonluk Viraat uçak gemisiyle Hindistan, Pasifik’te yer alan diğer güçler.
Dahası, bugün Pasifik’te karışık formasyonlar halinde beraber hareket eden ABD ve Japon gemileri görmek mümkün. Aynısı, Japonya, Tayland, Güney Kore ve Hindistan için de geçerli. Ancak Çin böyle bir ittifakı ancak rüyasında görebilir.
ABD’Yİ YAKALAMASI NEREDEYSE OLANAKSIZ
ABD Donanması her yıl savaş uçaklarına 15 milyar bütçe ayırıyor. Uçak gemilerinin güvertesinde F/A-18 savaş uçakları, EA-6B ve EA-18G radar bozucu uçaklar, E-2 radar uçakları, C-2 kargo uçağı ve H-60 gibi helikopterlerden oluşan tam fonksiyonlu bir hava gücü yer alıyor.
Şi Lang’ın taşıyacağı J-15, menzil, silah ve detektörler açısından ABD’nin savaş uçaklarına kıyasla yetersiz kalırken, denizaltıları vurmak için Ka-28 helikopterleri bulunuyor. Radar bozucu uçakları ve sabit kanatlı radar uçakları olmayan Şi Lang için, Çinli mühendisler radar taşıyan Z-8 helikopterini geliştirmeye çalışıyor.
NEDEN UÇAK GEMİSİ
Bu ay içinde Washington’a ziyaret düzenleyen Çinli General Çen Bingde, Aralık ayında Aşahi Şimbun ve Financial Times’ın geçtiği haberi doğrulayan açıklamayı yaptı: Çin, 2009’da başlattığı program kapsamında uçak gemilerinin başını çektiği görev gücü oluşturma kararı almıştı. Sovyetlerden kalan ve Temmuz başında suya indirilmesi beklenen Varyag, Çin’in tekrar süper güç olma yolundaki dönüm noktalarından birini oluşturacak. Çin Devrimi’nin lideri Mao Zedong döneminde donanmaya önem verilmezken, bu durum kısıtlı kaynakların ekonomiye aktarılması düşüncesiyle Mao sonraki dönemde devam etti. Ancak bugün büyük bir ekonomik dönüşüm içinde olan Çin için deniz yollarının öneminin artması ve kıyılarında petrol-doğalgaz keşifleri yapmak istemesi, donanma gücüne olan bakışı da tamamen değiştirdi. Ancak ABD-Tayvan ittifakına karşı kruvazör füzelerine sahip donanma gücünü artıran ve balistik füzeleri, taarruz uçaklarıyla savunmasını güçlendiren Çin’in özellikle uçak gemisine yönelmesinin iki sebebi vardı. Batılı analistlere göre birinci sebep, Çin’in kendisini denizlerde yeniden süper güç haline getirecek bir filo kurmak ve bu filonun başına uçak gemilerini yerleştirmek istemesiydi. İkincisi, Çin’in modern donanmasının babası olarak kabul edilen General Liu Huaqing’in ölmeden kısa bir süre önce, “Eğer önümde bir Çin uçak gemisi görmeden ölürsem, gözlerim açık gider” demesiydi. Liu, 16 Ocak 2011’de hayata gözlerini yumdu. Ölümünden aylar sonra, Çin donanması Liu’nun dileğini Şi Lang ile yerine getirecek.
SAVUNMASI ‘SIFIR’
ABD’nin, her biri yaklaşık 10 milyar dolar olan uçak gemileri, kendisine eskortluk eden “uçak gemisi taarruz grubu”na (CSG) liderlik ediyor. Aegis savaş gemilerinin radarı düşman birliklerini saptamak için kullanılırken, eskortluk yapan her gemide denizden karaya ateşlenebilen, 300 ile 3 bin 500 km menzile sahip taktik ve kıtalararası yaklaşık 100 füze bulunuyor.
Buna karşın, Çin’in radar sistemi yeterince güçlü olmayan ve ABD destroyerlerinin taşıdığının yarısı kadar füze bulunduran sadece iki 052C destroyeri var.
Sualtında ise durum daha da beter. ABD’li uçak gemilerine en az bir nükleer güçlü denizaltı eşlik ediyor. Nükleer denizaltı 24 adet Trident balistik füzesi taşıyor. Uçak gemilerindeki hava araçları, suyun yüzlerce metre altındaki denizaltılarla iletişim kurabilmek için çok düşük frekanslı radyo sistemleri kullanıyor. Çin ise bu tür bir telekomünikasyon sistemini henüz geliştirebilmiş değil.
Ancak Çin nükleer başlıklı füze atabilen denizaltılara sahip. İlki 2004’te suya indirilen 094 denizaltısı, 20-24 JL-2 balistik füze atabiliyor. Guardian'ın verilerine göre, Çin’in bugün 3 adet 094 tipi denizaltıya sahip olduğu düşünülüyor.
ABD’li uçak gemilerine kıyasla küçük kalan boyutu, eksik kanat kuvveti ve eskort desteğiyle, Şi Lang düşmanını korkutacak bir özelliğe sahip değil. Türbinleri Ukrayna yapımı olan Şi Lang için endişe veren bir faktör, Rusya’nın da Ukrayna yapımı türbinlere sahip Kuznetsov uçak gemisinin geçmişte sıkça arıza yapmış olması. Çin uzay ve havacılık sanayi, yıllardan beri uçakları için motor geliştirmekte zorlandığı gibi gemiler için de türbin üretilemiyor. Bu durum WZ-10 taarruz helikopterinin 10 yıldır göreve çıkamamasına neden olurken, J-20 hayalet uçağı için iki farklı motor tipi deneniyor.


KİM NE KADAR GÜÇLÜ?
ABD’nin sahip olduğu Nimitz nükleer uçak gemileri, sahip oldukları uçak kapasitesi ve boyutuyla, bugün dünyanın en büyük gemisi olma özelliğini taşıyor. 102 bin ton ağırlığındaki Nimitz, iki A4W nükleer reaktöre sahip ve saatte 30 deniz milini aşabiliyor. Yaklaşık 5 bin 680 mürettebata sahip uçak gemisi 85-90 uçak kapasitesine sahip. Şu an 11 tane Nimitz sınıf uçak gemisine sahip olan ABD, 2023’te bu rakamı 14’e çıkaracak.
Nimitz uçak gemilerinin ardından dünyanın en büyük uçak gemisi Rus Kuznetsov. Ardından, Fransız Charlles De Gaulle geliyor. Ülkelere göre mevcut uçak gemisi dağılımı ise şöyle: ABD 11, İtalya 2, Fransa, Rusya, İngiltere, Hindistan, Brezilya, Hollanda ve Tayland birer uçak gemisine sahip.
ENDİŞELİ OLANLAR DA VAR
Şi Lang batı tarafından dikkate alınmasa da, Çin’in uçak gemilerine yaptığı büyük yatırım gelecek için endişeler doğuruyor.
ABD Donanması’nın Pasifik bölgesi komutanı Amiral Robert Willard, Nisan ayında Bloomberg’e, “Bölgedeki algı ciddi ölçüde değişecek” derken, Japonya’nın Asahi Şimbun gazetesine konuşan askeri bir yetkili, “Çin, gelecekte ABD’yle gücünü dengelemek için büyük yatırım yapıyor. İleride küçük çaplı çatışmalar görebiliriz” dedi.
Avustralyalı Tuğgeneral John Frewen, “Çin’in uçak gemileri bölgesel düzen adına gelecekteki en büyü tehdidi oluşturuyor” yorumunu yaptı. Hintli askeri bir yetkili ise “Şi Lang’ın Hindistan’ın geleceğe yönelik planlarının ötesinde olduğunu” itiraf etti.

(Müfit Yılmaz Görkem/ Hürriyet) alıntı.

Kaynaklar : http://www.haber3.com / Mynet Haber > Dünya'dan Haberler  / (USASABAH ve Ajanslar)






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Bu Blogda Ara